Diyarbakır'da yerel tohumlar için mücadele: "Tohumu çoğaltmak, geleceği korumaktır"

Diyarbakır'da yerel tohumlar için mücadele: "Tohumu çoğaltmak, geleceği korumaktır"

Diyarbakır Büyükşehir Belediyesi İklim ve Sıfır Atık Daire Başkanlığı bünyesinde faaliyet gösteren Agroekoloji İklim Okulu'nda koordinatör olarak görev yapan Bışar İçli, yerel tohum çalışmaları, agroekoloji ve yürüttükleri eğitim faaliyetlerine ilişkin açıklamalarda bulundu.

Haber: Şirvan Oktay Görer

Yerel tohumların korunması ve çoğaltılmasının önemine dikkat çeken İçli, "Bu tohumlar, binlerce yıldır süren bir serüvenin parçasıdır. Temel amacımız; yerel tohumları üretmek, çoğaltmak ve paylaşmaktır. Çünkü bugün büyük şirketlere ve tekelleşen sisteme karşı ancak kendi yerel tohumlarımızı koruyarak, çoğaltarak ve paylaşarak mücadele edebiliriz," dedi.

"Gıdayı ele geçirirseniz insanları da etkilersiniz"

Gıdanın en önemli mücadele alanlarından biri olduğunu vurgulayan İçli, "Gıdayı ele geçirirseniz insanları da etkilersiniz. Bugün baktığımızda birçok alanda şirketlerin etkisi bulunuyor. Bu nedenle bölgemizin kendi yerel tohumlarını üretmesi ve yaşatması gerekiyor" ifadelerini kullandı.

"Ezidi kampında bostanlar kurduk"

Çalışmaların geçmişinin 2014 yılına dayandığını belirten İçli, şunları söyledi:

"Hikâyemiz Şengal kampıyla başladı. Ekoloji Derneği bünyesinde tarım çalışmaları yürüttük. Ezidi kampında bostanlar kurduk, tohum tutmahanesi oluşturduk. Daha sonra üniversitenin arkasında Eko Torf alanını kurarak çalışmalarımızı sürdürdük. Bu süreçte birçok arkadaşımızın emeği oldu."

"Bu mirasa sahip çıkmak bizim için çok önemli"

Mezopotamya'nın tohum kültürü açısından önemli bir coğrafya olduğunu dile getiren İçli, "Mezopotamya, ilk tohumların evcilleştirildiği coğrafyalardan biridir. Bu nedenle bu mirasa sahip çıkmak bizim için çok önemli. Bugün hibrit ve genetik tohumlar dünyayı sararken, yerel tohumlarımızı korumak kadim bir mücadele alanıdır," dedi.

"Çocukların tohumu hissederek öğrenmesini istiyoruz"

Agroekoloji İklim Okulu'nun çalışmalarına da değinen İçli, "Burası İklim ve Sıfır Atık Daire Başkanlığı'na bağlı bir alan. Burada çocuklara yönelik eğitimler veriyoruz. Ana sınıfından üniversite düzeyine kadar atölyeler gerçekleştiriyoruz. Bu hafta 105'inci grubumuzu ağırladık. Çocukların tohumu, serayı, bostanı ve doğayı dokunarak, hissederek öğrenmesini istiyoruz," diye konuştu.

"Bu haber Almanya Büyükelçiliği, Ankara maddi desteği ile Uluslararası Mentorluk ve Dijital Dönüşüm Aracılığıyla Yerel Medya Kuruluşlarının Güçlendirilmesi Projesi kapsamında hazırlanmıştır. İçeriğin sorumluluğu kurumumuza aittir."

Harika! Başarıyla kaydoldunuz.

Tekrar hoş geldiniz! Başarıyla oturum açtınız.

Botan Times'a başarıyla abone oldunuz.

Başarılı! Giriş yapmak için sihirli bağlantıyı e-postanızda kontrol edin.

Başarılı! Fatura bilgileriniz güncellendi.

Faturanız güncellenmedi.